Historiaa

MLL:n Vaasan yhdistys vietti keskiviikkona 28.11.2012 90-vuotispäiväänsä Academillissä Vaasassa. Illan aikana kuulimme puheiden lisäksi Vöyrinkaupungin koulun kuoroa ja saimme nauttia Vaasan Vasamattarien tanssiryhmien Adelinat ja Lidiat esityksestä Africa. Juhlapuheen meille piti professori Kari Uusikylä. Mukaan juhlimaan kutsuttiin yhdistyksen jäsenet ja yhteistyökumppaneita. Kiitos kaikille mukana olleille yhdistykseen liittyvistä tarinoista ja muistoista menneiltä vuosikymmeniltä!

Tässä jotain poimintoja yhdistyksen historiasta. Jos tätä lukiessasi mieleesi tulee jotain yhdistykseen liittyviä sattumuksia tai muistoja, joita saamme tallettaa, laitathan sähköpostia: vaasan.yhdistys(a)mll.fi

Vapaussodan päättymisen ensimmäisenä vuosipäivänä 28 tammikuuta kenraali Mannerheim lahjoitti 50000 markkaa käytettäväksi turvattomien lasten auttamiseen. Tämän lahjoituksen tarkoituksena oli samalla rohkaista kaikkia oikein ajattelevia kansalaisia liittymään yhteen vapaaehtoiseen työhön niiden hyväksi, jotka ilman omaa syytään olivat joutuneet tai joutuivat kärsimään. Tarvetta tälle työlle on vielä tänäkin päivänä ja uudet jäsenet ovat tervetulleita mukaan - uudet jäsenet ovat edellytys sille, että pysymme ajassa ja lapsiperheitten arjessa mukana.

1921 ryhdyttiin Vaasassa toimenpiteisiin Vaasan paikallisosaston perustamiseksi.Lopullinen perustava kokous pidettiin 28 päivänä marraskuuta 1922.

Perustuskokouksessa valittiin johtokuntaan maaherra Bruno Sarlin, johtajatar Naemi Ingman, kauppaneuvoksetar Ruusa Tikanoja, tarkastaja Elin Bergroth, tuomari Lauri Halme ja opettaja A. Nederström. Johtokunnan kokousta seuranneen joulukuun 15 päivänä valittiin puheenjohtajaksi maaherra Sarlin, varapuheenjohtajaksi tuomari Halme ja rahastonhoitajaksi rouva Tikanoja, sihteeriksi otettiin rouva Hilja Westberg.

Ensimmäinen yhdistyksen järjestämä tilaisuus oli Liitolta tulleen kehoituksen johdosta maaliskuun 4 päivänä 1923 pidetyt suuret poikien hiihtokilpailut. Olemme jatkaneet liikuntatapahtumien perinnettä järjestämällä jo vuosien ajan keväisin koko perheen liikuntatapahtuman Botniahallilla yhdessä yhteistyökumppaneittemme kanssa.

Varsinainen toiminta aloitettiin perustamalla kauppaneuvos Fr. Tikanojan hankkiman lahjoituksen turvin syksyllä eli 1.11.1923 lastenhuoltola, jolloin huoltosisareksi valittiin sairaanhoitajatar EIin Byskata. SamalIa pantiin alulIe terveyssisartoiminta. Kevätlukukauden alussa 1925 aloitettiin kouluhoitajatartoiminta Vaasan suomalaisissa kansakouluissa.

Kesäsiirtola: Kun kauppaneuvos Fr. Tikanoja luovutti vuonna 1924 osaston käytettäväksi Alavuden Sydänmaalla Kuorasjärvellä omistamansa Pölkkysaaren rakennuksineen, pyysi silloinen kansakoulujen johtokuntaosastoa ottamaan hoitaaksensa kansakoululasten kesäsiirtolan, minkä osasto tekikin. Kauppaneuvos ja rouva Tikanoja lahjoittivat v 1929 saaren rakennuksineen osastolle. Lapsia oli siirtolassa vuonna 1924 kahdella vuorolla yhteensä 70.